fbpx

Bezmaksas piegāde pirkumiem virs 40 EUR uz Omniva pakomātiem, DPD Pickup punktiem vai Pastu visā Latvijā!

×

Kalcijs jeb “calcium” un tā nozīme

Kalcijs jeb “calcium” un tā nozīme

Kalcijs jeb “calcium” ir viena no nozīmīgākajām cilvēka organismā atrodamajām minerālvielām. Tas palīdz kauliem un zobiem būt stipriem, atstāj ietekmi uz matiem, nagiem un sejas ādu, veicina organisma imunitāti un palīdz darboties sirdij un nerviem.

Kalcijs veido aptuveni 2% pieauguša cilvēka svara. 99% organismā atrodamā kalcija ir kaulos un zobos, savukārt atlikušais 1% atrodas asinīs, muskuļos un starpšūnu šķidrumā. Šī viela ir atbildīga par asins sarecēšanu, nervu šūnu darbību, muskuļu un asinsvadu saraušanos, kā arī stabilu hormonu līmeni.

Tā kā organisms pats šo vielu sintezēt nespēj, ir svarīgi dabiskos kalcija krājumus papildināt, regulāri uzņemot tos ar pārtiku vai uztura bagātinātājiem. Ja tas netiek darīts, organisms sāk kalciju iegūt no skeleta, tādējādi kauli kļūst trausli, palielinās lūzumu risks un var rasties osteoporoze – sistemātiska skeleta saslimšana, ko raksturo zema kaulu masa un kaulaudu bojājumi. Īpaši svarīgi uzņemt papildu kalciju ir pēc 35 gadu vecuma sasniegšanas – šajā laikā kauli to sāk zaudēt.

Kalcijs atrodams daudzu produktu sastāvā, un parasti tiek uzskatīts, ka, regulāri lietojot uzturā piena produktus, organisms saņem tam nepieciešamo kalcija devu. Tomēr visbiežāk ēšanas paradumi nenodrošina pilnvērtīgu kalcija dienas devu. Tāpat nedrīkst uzskatīt, ka vienīgie kalcija avoti ir piena produkti – lietojot tos pārmērīgā daudzumā, tu riskē ar citām veselības problēmām. Kalcijs tāpat atrodams arī pupiņās, mandelēs, brokoļos, burkānos, tumšo lapu zaļumos, kāpostos, brūnaļģēs, auzās, sezama sēklās, lašos un sardīnēs.

Šo vērtīgo vielu var uzņemt arī, lietojot dažādus uztura bagātinātājus. Kalcija preparāti bieži satur D vitamīnu – lietojot tos kopā efekts būs lielāks, jo D vitamīns nodrošina uzņemtā kalcija uzsūkšanos.

Kalcija deficītu ir grūti identificēt, neapmeklējot ārstu – tā pazīmes bieži novērojamas arī citu saslimšanu gadījumā.

Pazīmes, ka tavam organismam trūkst kalcija

Muguras vai gūžu sāpes
Trausli kauli, kas bieži lūst, kaulu pataloģijas
Trausli nagi, vertikāli izciļņi uz tiem
Krampji kājās, pēdās vai kāju pirkstos
Trausli zobi, nelīdzenumi uz tiem, regulāras zobu sāpes
Galvassāpes
Paātrināta sirdsdarbība
Augsts asinsspiediens
Bezmiegs
Locītavu sāpes
Nervozitāte, nemiers, uzbudinātība
Nervu vai muskuļu raustīšanās
Sievietēm – sāpīgas vai ieilgušas mēnešreizes ar pastiprinātu asiņošanu

Raksts veidots balstoties uz medicine portāla sniegto informāciju.

Piesakies jaunumu saņemšanai

Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu lietošanai www.fitfactory.lv. Uzzināt vairāk

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close